Inspiracje do pracy z dzieckiem

"Ryby mają głos"
Autor: Monika Wrzos, neurologopeda
Przedstawiam Wam propozycję bardzo prostej pomocy, którą bez problemu zrobicie samodzielnie i będziecie mogli wykorzystać do zabaw z dziećmi w różnym wieku, kształtując i utrwalając z nimi rozmaite umiejętności.
Do zabaw potrzebne będą rybki w sześciu kolorach, wycięte z pianki PCV lub kolorowego papieru, który można zalaminować, aby pomoc była trwalsza. Jeżeli zdecydujecie się wykonywać wszystkie opisane poniżej zabawy i nieco urozmaicać ich przebieg, przydadzą się również kostki do gry (kolorowa i tradycyjna) oraz pionki i permanentny flamaster. Reszta zależy od Waszej inwencji oraz warunków, w których będziecie się bawić.
Rybki można wykorzystać na zajęciach logopedycznych w przedszkolu lub poradni, w domu oraz na wakacjach, chociażby spędzając czas na plaży. Wszystkie niezbędne akcesoria można włożyć z powodzeniem do torebki lub kieszeni.
Oto kilka propozycji zabaw z wykorzystaniem kolorowych rybek:
Pobierz pliki z zadaniami: kliknij tutaj
- Ćwiczenia funkcji wzrokowych
Ćwiczenie wzrokowej pamięci sekwencyjnej
Rzucamy kilkakrotnie kolorową kostką, a zadaniem dzieci jest zapamiętanie sekwencji kolorystycznej i ułożenie rybek w takiej kolejności, jaką wyznaczyła kostka.
Należy zacząć od sekwencji 2-elementowych,a następnie zwiększać stopień trudności, uwzględniając możliwości poszczególnych dzieci uczestniczących w zabawie.
Ćwiczenie uwagi i pamięci wzrokowej „Znikające rybki”
- Kolorowe rybki leżą przed dziećmi, których zadaniem jest zapamiętanie rybich kolorów, a następnie zamknięcie oczu. W tym czasie, my lub inny uczestnik zabawy zbieramy jedną rybkę z pola widzenia, a dziecko otworzywszy oczy ma odgadnąć, której rybki brakuje. Ćwiczenie można urozmaicić układając po kilka rybek jednego koloru.
- Kolorowe rybki leżą przed dziećmi, a ich zadaniem jest zapamiętanie kolejności poszczególnych elementów i zamknięcie oczu. W tym czasie za naszą sprawą dwie rybki zamieniają się miejscami, a dziecko otworzywszy oczy ma odgadnąć które.
Rybie sekwencje
Zadaniem dzieci jest kontynuacja sekwencji kolorystycznej zapoczątkowanej przez nas.
Poszukaj koloru
Każdy uczestnik zabawy losuje jedną rybkę i jego zadaniem jest odnalezienie w najbliższym otoczeniu jak najwięcej przedmiotów w kolorze wylosowanej ryby.
- Ćwiczenia funkcji słuchowych
- „Ryby mają głos” - zabawa utrwalająca poprawną wymowę oraz kształtująca umiejętność budowania zdań.