fbpx
Turnus logopedyczny dla dzieci
qxio-ios-telephone Telefony

Inspiracje do pracy z dzieckiem

"Ryby mają głos"

Autor: Monika Wrzos, neurologopeda

Przedstawiam Wam propozycję bardzo prostej pomocy, którą bez problemu zrobicie samodzielnie i będziecie mogli wykorzystać do zabaw z dziećmi w różnym wieku, kształtując i utrwalając z nimi rozmaite umiejętności.

Do zabaw potrzebne będą rybki w sześciu kolorach, wycięte z pianki PCV lub kolorowego papieru, który można zalaminować, aby pomoc była trwalsza. Jeżeli zdecydujecie się wykonywać wszystkie opisane poniżej zabawy i nieco urozmaicać ich przebieg, przydadzą się również kostki do gry (kolorowa i tradycyjna) oraz pionki i permanentny flamaster. Reszta zależy od Waszej inwencji oraz warunków, w których będziecie się bawić.

Rybki można wykorzystać na zajęciach logopedycznych w przedszkolu lub poradni, w domu oraz na wakacjach, chociażby spędzając czas na plaży. Wszystkie niezbędne akcesoria można włożyć z powodzeniem do torebki lub kieszeni.

Oto kilka propozycji zabaw z wykorzystaniem kolorowych rybek:

Pobierz pliki z zadaniami: kliknij tutaj

 

  • Ćwiczenia funkcji wzrokowych

    Ćwiczenie wzrokowej pamięci sekwencyjnej

    Rzucamy kilkakrotnie  kolorową kostką, a zadaniem dzieci jest  zapamiętanie sekwencji kolorystycznej i ułożenie rybek w takiej  kolejności, jaką wyznaczyła kostka.

    Należy zacząć od sekwencji 2-elementowych,a następnie zwiększać stopień trudności, uwzględniając możliwości poszczególnych dzieci uczestniczących w zabawie.

    Ćwiczenie uwagi i pamięci wzrokowej  „Znikające rybki”

    - Kolorowe rybki leżą przed dziećmi, których zadaniem  jest zapamiętanie rybich kolorów, a następnie zamknięcie oczu. W tym czasie, my lub inny uczestnik zabawy zbieramy jedną rybkę z pola widzenia, a dziecko otworzywszy oczy ma odgadnąć, której rybki brakuje. Ćwiczenie można urozmaicić układając po kilka rybek jednego koloru.

    - Kolorowe rybki leżą przed dziećmi, a ich zadaniem jest zapamiętanie kolejności poszczególnych elementów i zamknięcie oczu. W tym czasie za naszą sprawą dwie rybki zamieniają się miejscami, a dziecko otworzywszy oczy ma odgadnąć które.

    Rybie sekwencje

    Zadaniem dzieci jest kontynuacja sekwencji kolorystycznej zapoczątkowanej przez nas.

    Poszukaj koloru

    Każdy uczestnik zabawy losuje jedną rybkę i jego zadaniem jest odnalezienie w najbliższym otoczeniu jak najwięcej przedmiotów w kolorze wylosowanej ryby.

  • Ćwiczenia funkcji słuchowych
  • „Ryby mają głos” - zabawa utrwalająca poprawną wymowę oraz kształtująca umiejętność budowania zdań.