Rozwój dziecka w okresie prenatalnym ma duże znaczenie dla jego późniejszego rozwoju, w tym na płaszczyźnie logopedycznej. W trakcie ciąży kształtują się m.in. struny głosowe oraz ważne odruchy, takie jak np. ssanie.
Rozwój dziecka w okresie prenatalnym ma duże znaczenie dla jego późniejszego rozwoju, w tym na płaszczyźnie logopedycznej. W trakcie ciąży kształtują się m.in. struny głosowe oraz ważne odruchy, takie jak np. ssanie.
Układ oddechowy ma niebagatelne znaczenie dla prawidłowej emisji głosu. Do wytworzenia głosu ludzkiego potrzebne są bowiem skoordynowane działania ośrodkowego narządu mowy (impulsy nerwowe w mózgu) oraz obwodowego, do którego zalicza się narządy artykulacyjne oraz układu oddechowego – płuc, oskrzeli i tchawicy.
Prawidłowa budowa oraz funkcjonowanie żuchwy i stawu skroniowo-żuchwowego umożliwia niezaburzoną pracę aparatu artykulacyjnego oraz funkcji prymarnych takich jak gryzienie i żucie. Z tego też powodu tematyka stawu skroniowo-żuchwowego jest bardzo ważna z punktu logopedycznego.
Postępowanie logopedyczne obejmuje diagnozę oraz terapię logopedyczną. Diagnoza jest elementem diagnozowania, czyli całości działań, których efektem jest rozpoznanie występującego zaburzenia.
Na rozwój mowy dziecka i jakość mowy w życiu dorosłym ma wpływ wiele czynników. Aby prawidłowo rozwijał się proces językowy niezbędny jest harmonijny rozwój ruchowy, psychologiczny, społeczny.
Przyjmujemy świat takim, jakim go określają nasze zmysły ~A. B. Casares
Diagnozowanie afazji
W celu postawienia diagnozy afazji niezbędne jest badanie neurologiczne, które określi uszkodzenie mózgu. Ponadto bardzo istotne są wyniki badania neuropsychologicznego i logopedycznego. W diagnozowaniu ważne jest określenie czy występuje organiczne uszkodzenie centralnego układu nerwowego.
Funkcje poznawcze
Człowiek posiada zdolność do odbierania informacji z otoczenia oraz do przetwarzania tych informacji i wykorzystywania ich w kierowaniu własnymi działaniami. Zdolność ta określana jest jako funkcjonowanie poznawcze, czyli umysłowe.
Tajemniczy termin będący tytułem niniejszego artykułu oznacza najogólniej zaburzenia połykania. Logopedia jako interdyscyplinarna nauka zajmuje się zaburzeniami mowy, które spowodowane są różnorodnymi przyczynami. Nie sposób niwelować trudności komunikacyjnych bez uwzględniania czynników ich wywołujących.