fbpx

Blog

Artykuł: Logorytmika – co to takiego?

Czym jest logorytmika? Jaki jest główny cel zajęć? Na jakie sfery oddziałuje, jakie korzyści może przynieść pacjentom? Dowiedz się więcej na temat tej formy profilaktyki logopedycznej!

Najprościej mówiąc, logorytmika to metoda wspomagająca zajęcia logopedyczne, polegająca na połączeniu właśnie terapii logopedycznej z rytmiką. Dzięki temu połączeniu oddziałuje na sferę słuchową, ruchową i słuchowo-ruchową pacjenta. W logorytmice stosuje się elementy gimnastyczne przy muzyce. Na bazie takich ćwiczeń muzyczno-ruchowych wykonuje się ćwiczenia słowno-ruchowe, w których wiodący jest rytm.

 

 

Głównym celem zajęć logorytmicznych jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku.

Zajęcia logorytmiczne są bardzo często wykorzystywane przez logopedów jako wspierające indywidualną terapię logopedyczną. Dzieci uczą się na logorytmice sprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe. Poprzez takie ćwiczenia nabywają też prawidłowe nawyki artykulacyjne i ruchowe, co wpływa pozytywnie na doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Zajęcia logorytmiczne, kształcąc ruchy całego ciała (makroruchy), wpływają pośrednio na usprawnienie narządów mowy (mikroruchy), gdyż ułatwiają ich ćwiczenie. Do tego wkomponowane są ćwiczenia muzyczno-ruchowe.

Jakie korzyści płyną z zajęć logorytmicznych? Jest ich sporo, m.in.:

- rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania makro- i mikroruchów,

- lepsze orientowanie się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,

- poprawa koncentracji uwagi,

- stymulowanie myślenia i mowy.

Zajęcia logorytmiczne mają formę zabawy. Ćwiczenia wykonuje się grupowo, ale też indywidualnie, w zależności od potrzeb. Przygotowane zestawy ćwiczeń i zabaw są dostosowane do poziomu sprawności narządów artykulacyjnych oraz sprawności motoryki małej i dużej dziecka.

Rodzaje ćwiczeń, które zawsze występują na zajęciach logorytmicznych to:

- ćwiczenia oddechowe,

- ćwiczenia głosowe (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek),

- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,

- ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę,

- ćwiczenia słuchowe,

- ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,

- śpiew i ruch przy muzyce, odtwarzanie i tworzenie muzyki,

- gra na instrumentach perkusyjnych.

Ćwiczenia logorytmiczne można podzielić na trzy rodzaje, wprowadzane w odpowiedniej kolejności:

  • ćwiczenia techniki ruchu

Są to ćwiczenia pochodzenia gimnastyczno-tanecznego. Dzięki nim można rozeznać, jakiego rodzaju zaburzenia występują u danego dziecka, a jeśli są one duże – pozwalają przypuszczać, że towarzyszą im również zaburzone ruchy narządów mowy. Takie ćwiczenia pomagają też rozładować zahamowania w przypadku silnych napięć ruchowych i emocjonalnych.

  • ćwiczenia metrorytmiczne

    Tę grupę ćwiczeń wykonujemy z akompaniamentem muzycznym. Tutaj dzieci uczą się odróżniania wartości rytmicznych: całej nuty, półnuty, ćwierćnuty, ósemki, szesnastki - oraz umiejętności dostosowania ruchu ciała do czasu trwania dźwięku.

  • ćwiczenia łączące tekst z elementami ruchowymi i rytmicznymi.

    To ostatni etap ćwiczeń logorytmicznych. Wykorzystuje się tu umiejętności zdobyte w czasie poprzednich zajęć. Najprostsze ćwiczenia tego typu to np. zastosowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Kształcą one wrażliwość słuchową dziecka, ćwiczą prawidłowy oddech i rozwijają mięśnie narządów mownych.

W tej ostatniej grupie wyróżnia się:

- zabawy z zastosowaniem wyrażeń dźwiękonaśladowczych,

- zabawy z wykorzystaniem znanych dzieciom tekstów,

 - zabawy z wykorzystaniem metody Dobrego Startu, która zakłada usprawnienie analizatorów   wzrokowego i słuchowego, motoryki całego ciała (szczególnie zaś ręki i nadgarstka), kształcenie lateralizacji i orientacji przestrzennej.

 

 

Interesuje Cię ten temat? Zajrzyj do oferty szkoleniowej, być może wkrótce w Twoim mieście odbędzie się szkolenie z tego zakresu. A może znajdziesz je w ofercie szkoleń on-line i webinarów:

👉 Szkolenia stacjonarne i online - kliknij tutaj

👉 Webinary - kliknij tutaj

👉 Szkolenia e-learningowe - kliknij tutaj

 

Prowadzimy także zajęcia grupowe dla dzieci w przedszkolach i żłobkach - zapraszamy! 

https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/zajecia-w-placowkach/grupowe-zajecia-logopedyczne-w-placowkach.html

 

 

 

 

 

umów się na wizytę

Umów się na wizytę

Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej

Tel.: +48 881 527 414




 


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl