To ciekawa alternatywa dla pomocy wykonanych z papieru. Dużym jej atutem jest dobra grafika, możliwość dezynfekcji oraz dostarczanie dodatkowych bodźców kinestetyczne dziecku. Z powodzeniem można ją wykorzystać podczas terapii logopedycznej.
To ciekawa alternatywa dla pomocy wykonanych z papieru. Dużym jej atutem jest dobra grafika, możliwość dezynfekcji oraz dostarczanie dodatkowych bodźców kinestetyczne dziecku. Z powodzeniem można ją wykorzystać podczas terapii logopedycznej.
W trzeciej części tekstu nt. terapii ręki skupię się na tym, jaki wpływ ma rozwój motoryki rąk na rozwój mowy, komunikacji i artykulacji.
Rozwój mowy dziecka jest ściśle powiązany z rozwojem ruchowym, a szczególnie z rozwojem precyzyjnych ruchów dłoni.
Co to jest?
To zbiór ćwiczeń i propozycji zabaw wyposażonych w dużą ilość ilustracji oraz nagrania, które stanowią bazę w terapii opóźnionego rozwoju mowy. Publikacja składa się z dwóch niezależnych części. Pierwsza z nich to teczka, w której znajdują się kolorowe ilustracje.
Poprzednio napisałam wstęp o terapii ręki, tzn. dlaczego sprawność rąk jest ważna oraz jakie mogą być przyczyny jej obniżenia. Dzisiaj będzie o konsekwencjach, jakie niesie za sobą nieprawidłowa motoryka ręki dla rozwoju dziecka oraz o samym procesie terapeutycznym.
Ostatnio dużo mówi się o „terapii ręki”. Ten termin stał się dość popularny, wiele dzieci zapisuje się na zajęcia z terapii ręki, wiele osób szkoli się z tego zakresu, aby zdobyć uprawnienia terapeuty ręki. O co w tym właściwie chodzi? Dlaczego akurat ręka? Czemu jest ona taka ważna i czemu jej funkcjonowanie może być zaburzone? Oraz w jaki sposób jest to powiązane z mową? Spróbuję o tym napisać w dzisiejszym oraz kolejnych blogowych tekstach.
W ostatnim czasie obserwuje się rosnącą liczbę dzieci przejawiających trudności w przyswajaniu języka ojczystego. Pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, braku zaburzeń czuciowo-ruchowych i dobrego słuchu, dzieci te przejawiają trudności na wszystkich poziomach organizacji językowej. To oznacza, że występujące u nich zaburzenia dotyczą poziomów: morfologicznego, fonologicznego, składniowego, a także słownictwa dziecka.
Monumentalne brzmienie dzieła „Carmina Burana”, patos, jaki niesie warstwa tekstowa tego utworu, a z drugiej strony proste instrumenty perkusyjne, a wraz z nimi innowacyjne podejście do dzieci. To coś z czego niemiecki kompozytor, instrumentalista i pedagog – Carl Orff jest dzisiaj najbardziej znany. Twórca metody pedagogicznej, która za pomocą prostych instrumentów, miała stworzyć dzieciom możliwość połączenia ruchu, mowy, śpiewu i gry, a przez to rozwinąć w nich, na zasadzie improwizacji, każdy z tych elementów.
Aby stymulować rozwój mowy u dzieci, zwłaszcza, gdy jest on opóźniony, najlepiej oczywiście udać się na terapię do logopedy. Jednak oprócz zaleceń specjalisty, można śmiało stosować różne zabawy, które są pomocne, gdy mamy do czynienia z prostym opóźnionym rozwojem mowy. W dzisiejszym artykule przedstawię kilka z nich.
"Pokaż mi mój mały świat.
Historyjki obrazkowe dla dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy."
Autor: Magdalena Maniecka
Co to jest?
Jest to zestaw rozbudowanych historyjek obrazkowych o różnej tematyce. Do każdej z nich na osobnej kartce dołączony jest opis ilustracji, przygotowane dialogi opisane jako Tekst mówiony oraz karty pracy czyli zadania manualne. Polegają one na zagospodarowaniu jakiegoś rysunku, który przedstawia charakterystyczny atrybut danej historyjki.